ویرایش عکس های سیاه و سفید تاریخی
با سلام خدمت کاربران عزیز یاس پی اس دی. در این پست ویرایش عکس های سیاه و سفید تاریخی رو خواهید دید.این عکس های بسیار زیبا به شکل خیره کننده ای رنگ کاری شده اند و توجه هر بیننده ای رو جلب می کنن.شاید بسیاری از این عکس ها به صورت سیاه و سفید جذابیت زیادی نداشته باشند اما با یک ویرایش بسیار دقیق و زمان بر تبدیل شدن به یک اثر فوق العاده.این شما و این هم سری اول این مجموعه.
منبع :
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
20 کاور خلاقانه فیسبوک (قسمت اول)
در این پست 20 کاور فوق العاده خلاقانه از کاربران شبکه ی اجتماعی فسیبوک رو براتون گذاشتم.این پست نشون میده که چقد می تونیم با یه ایده ی جذاب توجهات رو به خودمون جلب کنیم.این کاورها از کاربران کشورهای زیادی جمع اوری شده که متاسفانه از کاربران ایرانی کسی در بین شون نیست.در همین پست شما می تونین فایل لایه باز کاور فیسبوک رو برای نمایش خلاقیت خودتون دانلود کنین.این فایل در سایز استاندارد تایم لاین فیسبوک طراحی شده و شما با کمی تغییر می تونین ایده ی خودتون رو عملی کنین.با تشکر.
منبع :
آموزش ایجاد تصویر رویایی با افکت نور
منبع:
سلام.در این پست با آموزش ایجاد تصویر رویایی با افکت نور در خدمت شما هستیم.آموزش ایجاد تصویر رویایی با افکت نور برای ویرایش عکس های شخصی و همچنین آتلیه ای مناسبه.آموزش ایجاد تصویر رویایی با افکت نور در سطح متوسط ارائه شده و همه می تونن ازش استفاده کنن.این شما و این هم آموزش ایجاد تصویر رویایی با افکت نور :
نرم افزار مورد نیاز : فتوشاپ
حداکثر زمان : یک تا ۲ ساعت
فایل های مورد نیاز : دانلود شامل عکس مدل ، فایل لایه باز خطوط نور ، فایل لایه باز نقاط نورانی
وکتور پاکت و بسته بندی خام مواد لبنی
وکتور پاکت و بسته بندی خام مواد لبنی.وکتورها فایل های لایه بازی هستند که با استفاده از نرم افزار ایلستریتور طراحی میشن.وکتور پاکت و بسته بندی خام مواد لبنی را در ۵ فایل با سایز های متفاوت و کیفیت بسار بالا میتونین دانلود کنین.وکتور پاکت و بسته بندی خام مواد لبنی رو علاوه بر ایلستریتور در نرم افزارهای گرافیکی دیگر مانند فتوشاپ و کورل هم میتونین بازکنین.
تبلیغ رایگان
تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچیها باز کرده است. شبانه روزی و بی وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملا پر رنگ تر میشود. و چه چیزی بهتر از یک تبلیغ رایگان.
سایت YasPsd.ir براساس آمار سایتهای تحلیل ترافیک اینترنت از پربیینده ترین سایتها است و با توجه به ارائه بسیاری از خدمات حوزه گرافیک و آموزش توانسته است مخاطبان و کاربران زیادی را جذب کند.
فایل لایه باز کاور ، قاب و جلد Cd
در این پست فایل لایه باز کاور ، قاب و جلد cd رو براتون آماده کردم که بسیار مناسب هستش برای انواع طراحی.بسیاری از طراحان نیاز دارن برای طراحی ست های ادارای که cd هم جزء اونا محسوب میشه وقت زیادی بذارن برای اتود زدن.در این پست به راحتی و بودن صرف هزینه و وقت شما میتونین با کمی ذوق از این المان استفاده کنین.فایل لایه باز کاور ، قاب و جلد cd رو به صورت رایگان و با حجم بسیار مناسب دانلود کنید.
ويزيت كارت شرکت شاختمانی دنا فوم بتن
بنر ولادت حضرت علی اکـــبر(ع)
ويزيت كارت فروشگاه باران
مشخصات كارت :
ويزيت كارت فروشگاه شلوار باران
سايز : 6 * 9
نوع كارت : لمينت مات دو گوشگرد * دو رو
هزينه چاپ و طراحي : 65000 + 35000
مدت زمان تحويل : چهار روز
طراح : ياسر داودفر
ذکر ایام هفته
بزرگنمایی با کلیک
سري دوم تقويم سال 1391 بزودي ...
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس گرافيك بزودي ...
طرح هاي مذهبي جديد بزودي ...
شروع به كار سايت بزودي ...
فول سايز پوسترهاي درخواستي بزودي ...
تقويم هفتگي
همچنين ذكر ايام هفته رو در چند طرح آماده ي انتشار داريم كه به اميد خدا اولين سري اون رو روز جمعه مي تونيد دانلود كنيد.
بــزرگنـــمايــي با كـليـــك
اتود اوليه دو كارت ويزيت
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس گرافيك بزودي ...
طرح هاي مذهبي جديد بزودي ...
شروع به كار سايت بزودي ...
فول سايز پوسترهاي درخواستي بزودي ...
تقويم هفتگي فروردين 90
با سلام.اولين سري از تقويم هاي ديواري سال يك هـــــــــزار و سيصــــد و نـود و يـك تقديمتون ميشه ... تقويم ارديبهشت ماه نيز ظرف روزهاي اخير و طرح هاي متنوع ديگري هم آماده شده كه بزودي منتشر ميشه .. اميدوارم از ديدنشون لذت ببرين ..
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس گرافيك بزودي ...
طرح هاي مذهبي جديد بزودي ...
شروع به كار سايت بزودي ...
فول سايز پوسترهاي درخواستي بزودي ...
دو كاغذ ديواري با موضوعي متفاوت ...
بنام دوست ...
دو كاغذ ديواري بسيار دوست داشتني از صندوق آرشيو بيرون آرودم و بد نديدم بذارم رو سايت تا شما هم كمي حا و هواتون عوض شه ... شخصا خيلي اين دو كارو دوست دارم چون حس عجيبي بهم انتقال ميده ... اميدوارم شما هم از ديدنشون لذت ببرين ...
بزرگـــنمايي با كلـــيك
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس گرافيك بزودي ...
طرح هاي مذهبي جديد بزودي ...
شروع به كار سايت بزودي ...
فول سايز پوسترهاي درخواستي بزودي ...
براي فرهادي دوست داشتني ...
اصغر فرهادی به
هنگام دریافت معتبرترین جایزه سینمای جهان گفت: ایرانیان بسیارى در سرتاسر
جهان در حال تماشاى این لحظهاند و گمان دارم خوشحالند.
نه فقط به خاطر یک جایزه مهم یا یک فیلم
یا یک فیلمساز. آنها خوشحالند چون در روزهایى که سخن از جنگ، تهدید، و
خشونت میان سیاستمداران در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه
فرهنگ به زبان مىآید. فرهنگى غنى و کهن که زیرگرد و غبار سیاست پنهان
مانده. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مىکنم. مردمى که
به همه فرهنگها و تمدنها احترام مىگذارند و از دشمنى کردن و کینه
ورزیدن بیزارند.
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس ... آرشيوي بهار 90
بنام دوست
سري تازه اي از پوسترهاي آرشيوي كه هنوز بر روي وبلاگ قرار نگرفته رو براتون گذاشتم ... اين پوسترها متعلق به جشنواره ايه كه قرار بود تابستان گذشته برگزار كنيم كه نشد ... حالا بعد از گذشت چند ماه و با تغييري جزيي مي تونين اونارو ببينين...
اولين سري از تقويم هاي هفتگي سال 91 هفته آينده منتشر ميشه ...
بزرگنمايي با كليك
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس گرافيك بزودي ...
طرح هاي مذهبي جديد بزودي ...
شروع به كار سايت بزودي ...
فول سايز پوسترهاي درخواستي بزودي ...
پيج ورودي وبلاگ هواداران الناز شاكردوست
در دو طــرح يكسان با رنگ هاي متفاوت ... به سفارش مريم ميرقاسمي
طرح شماره دو :
سري تازه كاغذ ديواري هاي ياس گرافيك بزودي ...
طرح هاي مذهبي جديد بزودي ...
گرافیک وب ... قسمت دوم
اشتباه دیگری که بسیاری از طراحان باتجربه نیز مرتکب آن می شوند، عدم تطابق سایت با میانگین امکانات مخاطبان است. مساله ای که فقط با استفاده از تجربه و نتایج آمارگیرها و تحلیل آنها می توان اطلاعات درست را دریافت.
به عنوان مثال تا دو سه سال پیش اکثریت کاربران اینترنت ایرانی از رزولوشن مانیتور 800 در 600 پیکسل استفاده می کردند. شاید متوجه شده باشید برخی سایتها ترجیح داده اند یک حاشیه قابل توجه دو طرف سایت داشته باشند. دلیل این است که طراحان سایت نخواسته اند یک اسکرول بار افقی مزاحم بازدید مخاطبان شود. زیرا اگر طول سایت مثلا بیشتر از 760 پیکسل بود، یک اسکرول بار افقی در مرورگر ایجاد می شد و بخشی از سایت به شکل طبیعی دیده نمی شد! حالا هم که اکثریت کاربران ایرانی از رزولوشن 1024 در 768 استفاده می کنند، هنوز هم باید حواسمان به رزولوشنهای پایین تر و بالاتر باشد. طبیعتا روز به روز با بزرگتر شدن مانیتورها و قویتر شدن کارت گرافیک کامپیوترها، این آمار تغییر می کند.
سایر امکانات کاربران را نیز می توان از روی آمار شمارنده ها تحلیل و بر اساس آن برنامه ریزی کرد. مثلا میانگین سرعت اینترنت. در ایران هنوز اکثریت کاربران از خطوط dial-up با سرعت بسیار پایین استفاده می کنند. قطعا میان سایتی که شما برای مخاطب شهرستانی ایرانی، یا مخاطب دانشگاهی و آکادمیک، یا مخاطب خارجی طراحی می کنید باید تفاوتهایی از لحاظ حجم سایت باشد. ممکن است یک مخاطب با dial-up سرعت 28k چندین دقیقه منتظر لود شدن لوگوی زیبای سایت شما باشد. در حالی که برای مخاطب خارجی می توانید به راحتی از افکتهای پیشرفته جی کوئری استفاده کنید! این مساله در سایتها و پرتالهای دولتی که خدمات عام می دهند (کارت سوخت المثنی و آمار خانوار و...) معمولا اصلا رعایت نمی شود و مثلا یک فایل جاوا اسکریپت تزئینی و اضافه ممکن از ده ها کیلوبایت باشد.
از دیگر امکانات مخاطبان وبسایتمان که باید مد نظر داشت، مرورگرها و ورژنهای مورد استفاده آن است. خوشبختانه طبق آخرین آماری که در سایتهای مختلف داشته ام (1389)، مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 رو به کاهش و نسبت به ورژنهای بالاتر و نیز فایرفاکس در اقلیت است. مشکلات و محدودیتهای این مرورگر قدیمی برای طراحان وب شناخته شده است. از عدم پشتیبانی از تصاویر png شفاف گرفته تا تفاوتهای چشمگیر در اجرای کدها نسبت به فایرفاکس و کروم و غیره.
البته در سبک و سلیقه طراحی، و در استفاده از لی آوت های خلاقانه یا کلاسیک هم سطح مخاطب و هم سفارش دهنده را باید در نظر داشته باشیم تا دچار شکست عشقی نشویم!
گرافیک وب، و نه گرافیک چاپی!
یک وبسایت باید هویت یکپارچه بصری داشته باشد. یعنی صفحه اول سایت و تمام صفحات داخلی باید در یک ساختار یونیفرم طراحی شوند. به طوری که از رنگ و بوی هر صفحه از وبسایت، بتوان حدس زد که مربوط به چه سایتی است، حتی اگر عنوان آنرا نبینیم. گاهی دیده ام طراحان گرافیکی که در دنیای چاپ سیر می کنند هر صفحه از سایت را یک شکل و شمایل طراحی می کنند انگار صفحات مستقلی از یک کاتالوگ هنری است! صفحات داخلی چه از لحاظ ساختار بصری و چه از لحاظ ارتباط با صفحات دیگر نباید مثل جزایری دور افتاده باشند.
نکته دیگر استفاده از تصویر به جای متن است. در فارسی به دلیل کمبود فونت در وب، ناچاریم از دو فونت Tahoma برای متن و Arial برای عناوین استفاده کنیم. به همین دلیل است که برخی طراحان برای تایپوگرافی یا استفاده از فونتهای مناسبتر، از تصویر آن متن به جای کاراکترهای قابل سرچ استفاده می کنند. این راه حل شاید برای عناوین بد نباشد، اما برای متن و محتوای سایت به دلایل مختلف اصلا راه حل خوبی نیست: یکی اینکه متن غیرقابل سرچ می شود، دیگر اینکه محتوای وب از حالت تعاملی خارج می شود و ده ها دلیل دیگر. باز هم یادآوری می کنم ما وب طراحی می کنیم و نه یک مجله چاپی!
نکته دیگر استفاده از Motion Graphic در قالب فلش است که می تواند شگفتیهای زیادی در وب بیافریند و محیط ما را جذاب کند. اما یک نکته کلیدی را نباید فراموش کنیم: روی مرورگر تمام کاربران فلش نصب نیست و بنابراین از فلش نباید برای طراحی منو و یا بخشهای محتوایی اصلی استفاده کنیم. طبیعتا باید مطمئن باشیم منوی اصلی سایت برای تمام کاربران به درستی بارگزاری می شود. وگرنه درهای لابی سایتمان را بسته نگه داشته ایم!
البته سایتهای فول فلش مبحث دیگری است. سایتهای فول فلش در کاربردهای خاصی که می تواند داشته باشد می تواند موفق عمل کند، نظیر سایت Adobe Kuler. اما در اکثر موارد طراحان برداشت اشتباهی از سایت فول فلش دارند و در واقع طراحی مالتی مدیا را با طراحی وب یکی می پندارند! فایلهای بسیار سنگین، محتوای غیرقابل سرچ، عدم ایندکس در موتورهای جستجو، محتوای عمدتا استاتیک و... از نقاط نقصی است که این طیف از سایتها دارند و من به جرات می توانم بگویم سایتهای فول فلش، جزو «صفحات وب حرفهای» قرار نمی گیرند.
حضرت عشق ... مجموعه دوم
بنام دوست ...
ضمن تشكر ويژه از استقبال شما ...
سري دوم مجموعه حضرت عشق ويژه رحلت پيامبر اعظم(ص) و شهادت امام رضا(ع) ...
سومين و آخرين سري از اين مجموعه نيز در ظرف چند روز آينده به حضورتون عرضه ميشه ...
بنا به درخواست هاي مكرر و به واسطه ي استقبال خوب دوستان از مجموعه شور حسيني ، لينك دانلود اولين سري از پوسترهاي اورژينال اين مجموعه برروي وب قرار گرفت ... در روزهاي آتي نيز ساير پوستر هارو مي تونيد با كيفيت بالا دانلود كنيد ...
بــزرگنـــمايــي با كـليـــك
لينك دانلود كيفيت بالاي پوسترهاي مجموعه شور حسيني
اهميت رنگ در طراحي وب
ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن كارهاي ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و غيره انجام ميدهيم . تمام اين كار ها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير دارد و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان ميكنيم . يك صفحه وب نيز بايد بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام ميدهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل ميشود.
رنگ ها و معاني آنها :
رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني ميدهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت نميتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمين دليل در بيمارستان ها استفاده ميشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز ميشود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني ميدهد . تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بينندگان دارد .
حضرت عشق .. مجموعه اول
بنام دوست ...
ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام رحلت نبي اكرم(ص) ، امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع) و آرزوي قبولي عزاداري هاي شما ، همونطور كه وعده داده بوديم مجموعه مذهبي حضرت عشق از امروز و در سه مجموعه مجزا تقديمتون ميشه ... سري اول اين مجموعه كه مربوط مي شه به شهادت پيامبر اعظم(ص) و امام حسن مجتبي(ع) امروز و سري دوم و احتمالا سوم اين مجموعه نيز در طـي روزهاي آينده به حضورتون عرضه ميشه ...
بــزرگنـــمايــي با كـليـــك
بنر اربعين مسجد حضرت ابوالفضل(ع)
گرافیک و سواد بصری
در دنیای امروز که مقادیر روز افزون و قابل توجهی خبر و پیام درسطح جهان از راههایی به غیر از زبان و گفتار به صورت تصویر ( عکس، فیلم و علایم گرافیکی) نقل و پراکنده می شود، دانستن نکاتی در مورد فهم بیشتر و بهتری از اخبار و پیامهای بصری ایجاب می کند...
• مبانی سواد بصری و ترکیب بندی
در دنیای امروز که مقادیر روز افزون و قابل توجهی خبر و پیام درسطح جهان از راههایی به غیر از زبان و گفتار به صورت تصویر ( عکس، فیلم و علایم گرافیکی) نقل و پراکنده می شود، دانستن نکاتی در مورد فهم بیشتر و بهتری از اخبار و پیامهای بصری ایجاب می کند.
ما برای بهتر دیدن نیازمند چیزی فراتر از مهارت در یادگیری زبان داریم، . دیدن تصویر و شرکت در فرآیند سازماندهی آن، عملیخلاقاست.
باید در زبان تصویری از حد موهبت طبیعی توانایی دیدنِ تشخیص بصری خود فراتر رویم. امروزه آموختن اصول و عناصر اولیه ی بصری امری واجب است.
به این ترتیب، درست دیدن و درست استفاده کردن از تصویر و پیامهای بصری به طور کلی، فنی است که باید قدم به قدم فراگرفته شود – البته به ضرورت این فراگیری منجر به تبدیل انسان به یک هنرمند نمی شود ولی با این وصف، لزوم آن در زمان حاضر روز به روز برای عده ی بیشتری مطرح می شود.
نکات مهمی که می توان آنها را نکات برجسته ی دستور زبان بصری نامید عبارتند از:
▪ عناصر اولیه بصری( نقطه، خط، شکل، رنگ، جهت و..)
▪ ترکیب بندی یا کمپوزیسیون
▪ شیوه های ایجاد پیام بصری( شبیه سازی، رمز، انتزاع و...)
▪ و در آخر، فنون یا تکنیکهای بصری و شناخت سبک های گوناگون.
دیجیتال پینتیگ یا نقاشی دیجیتال چیست ؟
در این سبک از نقاشی به وضوح نقش دانش نقاشی به صورت فیزیکی ، بر روی کاغذ و بوم احساس میشود. به همین منظور برای شروعی هر چه با قدرتتر ، گذراندن دورهی متد نقاشی از قبیل طراحی آناتومی ، چهره ، سایه زدن و طراحی طبیعیت بیجان توصیه میشود.
حال با توجه به مقدمه ی بالا ، به بررسی و معرفی ابزارها و نرمافزارهای مربوط به نقاشی دیجیتال میپردازیم :
ابزارهای دیجیتال پینتینگ :
برای نقاشی و اتود زنی در کامپیوتر سه روش عمده وجود داشته ، که هر یک را بررسی می کنیم :
قلم نوری یا تبلت یکی از اساسی ترین ابزارها برای طراحی دیجیتال بوده که به
بیان دیگر شبیه ساز طراحی روی کاغذ برای کامپیوتر است. با قلم نوری
میتوانید مدل را اتود زده ، سایه بزنید و اشکالات را رفع کنید.
یکی از مشکلات افرادی که قصد دنبال کردن این حرفه را دارند ، انتخاب تبلتی
مناسب و سازگار با هدفیست که دارند . تبلت ها را عموماً بر اساس ابعاد و
میزان حساسیتی که دارند مقایسه میکنند در نتیجه هر چه میزان حساسیت به
فشار و ابعاد صفحه بزرگتر باشد ، قیمت آن بیشتر و صد البته کارایی آن نیز
افزایش خواهد یافت.
در بازار سه نوع تبلت به صورت : با حساسیت پایین ولی بزرگ ابعاد به منظور
نقشهکشی ، با حساسیتهای متوسط و بالا برای دیجیتال پینتینگ و تبلتهایی
مجهز به صفحهی نمایش سرخود به منظور خلق نقاشیهای دیجیتالی به صورت
حرفهای و با تمرکز بیشتر ، وجود دارند ، که من برای شروع دسته بندی دوم را
پیشنهاد میکنم که هم قیمتی مناسب تر داشته و هم از حساسیت قابل قبولی
برخوردار هستند.
چند نکته برای یک تصویرسازی موفق
جمع آوری اطلاعات قبل از شروع تصویر سازی در واقع به شما این امکان را می دهد که از تجربیات دیگران درس بگیرید، نمونه های مشابهی را ببینید و بهتراز آنها باشید!
- خلاقیت رمز بالاتر بودن
شما برای دیده شدن باید بهترین باشید و برای بهترین بودن نیاز به خلاقیت دارید. از طرح های کلیشه ای و تکراری بپرهیزید. و از ساختارشکنی و نو آوری نترسید. آنچه که یک اثر را ماندگار و به یاد ماندنی می کند تمایز بالای آن با سایر نمونه های مشابه است. به آنچه که ارائه می دهید اعتماد داشته باشید. نگاه های جدید بیافرینید و در برابر توهم عدم پذیرش از سوی دیگران ایستادگی کنید.
شور ، شعور ، غيرت ... سالروز حماسه نهم ديماه
بزرگنمایی با کلیک
رهبر فرزانه انقلاب :
شور حسینی ... [چهار]
بزرگنمایی با کلیک
رنگها در عکاسی
شناخت رنگ ها گامی ساده و ضروری برای ترکیب بندی بهتر در عکاسی است. عکاسی مطالعه نور است و نور رنگی است! بنابر این بهتر است که دمای رنگ ها، چرخه رنگ و کاربردهای آن در عکس هایتان را بهتر بشناسید.
چیزی که دانستن آن برای عکاسی که می خواهد این مقاله را بخواند ضروری است این است که بداند نظریه رنگ ها در نور با رنگ های نقاشی متفاوت است. رنگ های مرسوم اصلی که نقاشان و پرینترها از آن استفاده می کنند رنگ های قرمز، آبی و زرد می باشند. در حالی که در نور رنگ های اصلی قرمز، آبی و سبز می باشد. در نور با ترکیب مساوی این رنگ ها نور سفید بدست می آید، با ترکیب آبی و سبز رنگ فیروزه ای داریم و ترکیب قرمز و سبز، زرد می شود. بنابر این در عکاسی بنفش، فیروزه ای و زرد رنگ های طفیلی هستند. د راین مقاله نحوه تشکیل رنگ ها و خواص آنها به تفصیل بحث شده و به چرخه رنگی مرسوم در عکاسی اشاره شده است.
- دمای رنگ
دمای رنگ با درجه کلوین بیان می شود و عبارتست از میزان حرارتی که باید به یک منبع جسم سیاه داده شود تا نوری با خواص طیفی مشابه با آن رنگ ساطع نماید.
برای توضیح این تعریف، رنگ فلز گداخته را در نظر بگیرید. وقتی یک تکه فولاد گداخته می شود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره می شود. وقتی که گرمتر شود، دارای رنگی بین آبی و سفید می شود. این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان می دهد. با بالاتر رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش نامرئی ساطع می کند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز می شود.
مثالهایی از دمای رنگ های غیر نور روز:
▪ نور شمع : ۱۵۰۰ کلوین
▪ لامپ نئون ۴۰ واتی: ۲۶۸۰ کلوین
▪ لامپ نئون ۲۰۰ واتی: ۳۰۰۰ کلوین
▪ لامپ تنگستن: ۳۴۰۰ کلوین
▪ نور لامپ گزنون: ۵۰۰۰-۴۵۰۰ کلوین
▪ نور فلاش الکترونیکی: ۵۵۰۰-۵۶۰۰ کلوین
ولی به خاطر داشته باشید که دو منبع نور مختلف که دارای دمای رنگ مساوی هستند، لزوما دارای کیفیت بصری رنگ مشابه نیستند. دو منبع نور با رنگ مساوی نیز می توانند دارای کیفیت به شدت متفاوتی باشند.
شور حسینی ... [سه]
بزرگنمایی با کلیک